آيا گوگل در حال باختن بازي به آمازون است؟

گوگل مشكل بزرگي دارد كه نوابغ اين شركت هنوز راهي براي آن پيدا نكرده‌اند؛ چگونه با آمازون مقابله كنند؟


ناتواني گوگل در مقابله با آمازون ناشي از كم‌كاري اين شركت يا عدم تلاش كافي آن نيست. غول بزرگ جستجو در دو سال اخير تلاش بسياري كرده است تا كسب‌و‌كار پردازش ابري خود را بنا نهد و اسپيكرهاي سري هوم را به بازار عرضه كند؛ دو صنعتي كه آمازون در آن‌ها خيلي خوب و موفقيت‌آميز عمل مي‌كند. البته گوگل هم در اين دو بازار موفقيت نسبي كسب كرده است. بازوي پردازش ابري اين شركت در هر سه‌ماهه بيش از يك ميليارد دلار درآمد كسب كرده و اسپيكر‌ هوشمند هوم (بر اساس گزارش مؤسسه‌ي تحقيقاتي Consumer intelligence) توانسته است تاكنون ۳۱ درصد بازار آمريكا را به تصرف خود درآورد.

اما سرمايه‌گذاران چندان از اين روند راضي نيستند. اين موضوع به‌وضوح در آخرين آمار سهام آلفابت و آمازون مشخص است. آلفابت در سه‌ماهه‌ي پاياني سال گذشته با افت ارزش سهام نسبي مواجه بوده كه افزايش‌هاي ابتداي سال را محو كرده است. در طرف مقابل آمازون در سال گذشته رشد نسبي ۱۷ درصدي داشته است.

از ديد آلفابت بزرگ‌ترين دغدغه سرمايه‌گذاران، هزينه‌اي است كه گوگل بايد به شركاي خود بپردازد تا همچنان ترافيك خود را به سمت سايت‌هاي گوگل هدايت كنند. اين هزينه براي سال ۲۰۱۷ در مجموع ۲۱.۶ ميليارد دلار بود؛ ۲۹ درصد بيشتر از سال قبل! اين عدد بيشتر از ۲۰ درصد رشد درآمد كسب‌وكار تبليغات گوگل است. روث پورات، مدير مالي آلفابت، گفته است كه انتظار مي‌رود نرخ رشد اين هزينه‌ها در اوايل امسال تعديل شود.

اما سودآوري موضوعي نيست كه تمايل سرمايه‌گذاران را از موتور جستجو به خرده‌فروشي كشانده است. در همين سال گذشته درآمد عملياتي گوگل ۲۶.۱ ميليارد دلار بود؛ يعني ۴۰ درصد بيشتر از تمام آن‌چه آمازون كسب كرده است. در واقع تمايل به انجام كارهاي بزرگ‌تر است كه اين سرمايه‌گذاران با به كسب‌وكارهاي خرده‌فروشي علاقه‌مند مي‌كند. تفاوت در اين است كه آمازون نشان داده پتانسيل بيشتري براي انجام كارهاي بزرگ دارد. خدمات اين شركت مانند Prime و AWS شتاب رشد بسيار خوبي از خود نشان داده‌اند. از سال ۲۰۱۰ تاكنون، رشد درآمد پايه آمازون رشد ۲۸ درصدي داشته؛ درحالي‌كه اين رشد براي آلفابت ۲۱ درصد بوده است.

در ادبيات سرمايه‌گذاري،‌ سود در كنار رشد درآمد معنا پيدا مي‌كند؛ اما اين موضوع در زمينه تكنولوژي هميشه صادق نيست. سرمايه‌گذاران فقط به خاطر سودآور بودن گوگل حاضر نيستند سرمايه خود را در اختيار اين شركت قرار دهند. اما اين شركت مي‌تواند با تأكيد بر كسب‌وكارهاي جديد خود مانند خدمات ابري و تفسير بهتري از نفوذ و رشد سيستم عامل اندرويد، نظر آن‌ها را عوض كند. اگر گوگل بتواند اين كار را همزمان با سودآور نگه داشتن كسب‌وكار اصلي خود يعني تبليغات انجام دهد، مي‌تواند بار ديگر رقباي خود را كنار بزند و به جايگاه گذشته‌اش بازگردد.

/ 0 نظر / 7 بازدید