عضويت در شتاب‌دهنده؛ ابزاري مناسب براي پيشرفت سريع استارتاپ

استارتاپ‌ها معمولا با پيوستن به شركت‌هاي شتاب‌دهنده، مي‌توانند بهبود چشمگيري در عملكرد خود ايجاد كنند.


شما صاحب يك استارتاپ هستيد، ولي هنوز در نقطه‌اي قرار داريد كه مي‌توانيد از مشورت، هدايت و كمي سرمايه استفاده كنيد. اين موقع همان زماني است كه درمورد شتاب‌دهنده‌هاي سراسر كشور اخباري مي‌شنويد. درواقع اين شتاب‌دهنده‌ها برنامه‌هايي سه تا چهار ماهه پيشنهاد مي‌دهند تا شما را به اهداف كوتاه‌مدت برسانند. اگر هنوز هم در مورد رفتن به‌سوي اين مسير دچار ترديد هستيد، به ۱۲ دليل زير براي عضويت در شتاب‌دهنده‌ها توجه كنيد.

۱. پشتيباني همه‌جانبه

عملي كردن يك استارتاپ مي‌تواند كاري سخت و چالش‌برانگيز باشد؛ به‌همين دليل يك شتاب‌دهنده مي‌تواند به‌ كمك شما بيايد. وقتي تحت‌ نظر يك شتاب‌دهنده كار مي‌كنيد، ازطرف مربيان و مشاوران و همچنين كساني‌كه اسپانسرينگ شما را در اين شتاب‌دهنده بر عهده دارند، حمايت مي‌شويد. آن‌ها علاوه‌ بر حمايت احساسي مي‌توانند در زمينه‌هاي هدايت كردن، تجربه و دانش نيز به شما كمك كنند. همچنين از حمايت ساير مؤسسان در برنامه‌ي شتاب‌دهنده برخوردار هستيد.

۲. فهرست كاملي از فعاليت‌ها

ممكن است برنامه‌ي شتاب‌دهنده به‌ نظر كوتاه برسد، ولي همين چند ماه هم پر از فعاليت‌هايي است كه به شما و استارتاپ سود مي‌رساند. البته برنامه‌هاي شتاب‌دهنده متنوع‌اند؛ ولي بازهم يك برنامه عادي و رايج مي‌تواند مشمول مواردي همچون ملاقات با مربيان و مشاوران، جلسات بازخوردي، ارائه‌هاي روزآورد يا دمودي (روزي‌ كه شتاب‌دهنده‌، استارتاپ‌ را به سرمايه‌گذاران معرفي مي‌كند)، شبكه‌سازي و فعاليت‌هاي اجتماعي باشد. اطلاعات زيادي مي‌توان ازطريق اين موارد به‌ دست آورد و آن‌ها را مستقيما در استارتاپ به‌ كار برد.

۳. دسترسي‌ سرمايه‌گذار

 برنامه‌هاي شتاب‌دهنده زياد حول محور سرمايه‌گذاري نمي‌چرخند؛ ولي مي‌توانند شما را مستقيما به سرمايه‌گذاران علاقه‌مندي مرتبط كنند كه به‌ اميد كشف استعدادهاي بزرگ بعدي سراغ شتاب‌دهنده‌ها مي‌آيند. بسياري‌ از سرمايه‌گذاران در روز‌هاي دموي شتاب‌دهنده‌ها، به كنفرانس‌ها دعوت مي‌شوند تا استارتاپ‌ها را از نزديك تماشا كنند. 

پول

حتي فرصت اين پيش مي‌آيد كه ملاقاتي هم با اين سرمايه‌گذاران داشته باشيد. اين فرصت مي‌تواند دري به‌ سوي جذب سرمايه براي شما باز كند؛ مخصوصا وقتي سرمايه‌گذاران ببينند كه برنامه شتاب‌دهنده در توسعه‌ي استارتاپ به شما كمك كرده است و پتانسيل بازگشت سرمايه در استارتاپ شما وجود دارد.

۴. دانش سريع

برنامه‌ي شتاب‌دهنده‌ي حاوي اطلاعات فشرده‌اي است كه از سال‌ها تجربه و مهارت مدير شتاب‌دهنده يا مربيان آن حاصل مي‌شود. اين نوع اطلاعات فشرده و متمركز به‌ شما اجازه مي‌دهد سرعت كار خود را در استارتاپ بالا ببريد. شما به‌جاي اينكه خودتان اين تجارب و مهارت‌ها را كسب كنيد، بايد از دانشي كه آن‌ها طي سال‌ها اندوخته‌اند، بهره ببريد و استارتاپ خودتان را به‌ روشي استراتژيك و حساب‌شده‌تر آغاز كنيد. مشخصا اين كار شانس موفقيت را افزايش مي‌دهد.

۵. دروازه‌اي به‌ سوي مشتريان آينده

مخاطبان هدف با وارد شدن‌ به شتاب‌دهنده‌ها در روزهاي دمو، درمورد كاري كه براي پروژه‌تان انجام مي‌دهيد بيشتر مي‌شنوند. اين موضوع باعث ايجاد شدن يك آوازه و همهمه درمورد استارتاپ شما مي شود. تبليغات بيشتر درمورد استارتاپ مي‌تواند به‌شما كمك كند تا به كارتان اعتبار ببخشيد و هم يك جدول زماني در اختيار شما قرار مي‌دهد تا با استفاده‌ از آن به‌ سمت آماده كردن مشتريان آينده‌ي خود برويد. تعامل‌ با افراد در روزهاي دمو يا ازطريق ساير كانال‌ها، باعث هدايت شما به‌ مسير صحيح مي‌شود و همچنين براي توسعه برند و شناخته‌شدن به شما كمك مي‌كند.

۶. توسعه‌ي مهارت‌ها

برنامه‌ي شتاب‌دهنده روي آموزش مهارت‌ها به شما تمركز دارد. اين مهارت‌ها براي اداره‌ي يك كسب‌وكار ضروري هستند و عبارتند از مهارت‌هاي فروش و بازاريابي، ارتباطاتي، مالي و حتي چند مهارت فني. شتاب‌دهنده‌هاي بزرگ جهان تلاش مي‌كنن علاوه بر مهارت‌هاي مفيد براي مؤسسان استارتاپ، اعضاي تيم‌ها را نيز بيش از پيش پرورش دهند.

مهارت هاي آيتي

وارنر بكستر، رئيس و مديرعامل شتاب‌دهنده‌ي آمارن، مي‌گويد خود اين شركت نيز از طريق برنامه‌ي شتاب‌دهنده درحال يادگيري است. او توضيح مي‌دهد:

براي آمارن، شراكت‌ با استارتاپ‌ها ازطريق برنامه‌ي شتاب‌دهنده‌ي آمارن تنها براي كشف نوآوري‌ها و فناوري‌هاي شخصي‌ جديد نيست؛ بلكه يادگيري مهارت‌هاي جديد و كشف فرصت‌هاي تازه، براي ما و شركاي استارتاپي به يك اندازه مهم است.

شتاب‌دهنده‌ها همچنين به‌ شما كمك مي‌كنند تا مهارت‌هاي خودتان را با ساير مؤسساني كه در گروه برنامه‌ يكساني حضور دارند به‌ اشتراك بگذاريد. اين مؤسسات يك زمينه‌ي آزمايش و بررسي بزرگ براي شما فراهم مي‌كنند تا همين مهارت‌ها را بعدا در تيم خودتان پياده كنيد و گسترش دهيد.

۷. مديريت ريسك و خطر

خطر شكست، ذهن هر مؤسس استارتاپي را به‌ خود مشغول مي‌كند و شبيه‌ به اين است كه شرايط همگي به ضرر شما هستند و خطر و ريسك در هر زمينه‌اي كه به‌ سمت آن برويد، وجود دارد؛ زمينه‌هايي همچون بازاري كه وارد آن مي‌شويد، محصولي كه ارائه مي‌دهيد و ايده و مفهومي كه مي‌فروشيد.

رهان‌يار‌خان، يكي‌ از شركا و مديران Orios Venture Partners در مقاله‌اي در اينترپرنر هندوستان گفت:

يك استارتاپ براي اينكه موفق شود بايد اقدامات متنوعي از جمله توسعه‌ي محصول، قيمت‌گذاري، فناوري، عمليات‌، خدمات مشتري، بازاريابي، امور مالي و مديريت منابع انساني را به‌طور منسجم انجام دهد. اجراي هريك از اين عناصر، تأثير مستقيمي بر عملكرد سرمايه‌‌گذاري خطر‌پذير دارد.

يك شتاب‌دهنده مي‌تواند خطراتي را شناسايي كند كه ايده‌ي شما را تهديد مي‌كنند و به‌شما در به‌ حداقل‌ رساندن آن‌ها كمك كند. همچنين موارد موجود در برنامه‌ي شتاب‌دهي، مي‌توانند مسير درست را براي مديريت مؤثر اين ريسك‌ها و خطرات به‌ شما نشان دهند.

۸. يك تصوير بزرگ‌تر و يك چشم‌انداز طولاني‌مدت

براي مؤسسان و مخصوصا كساني كه براي اولين بار استارتاپ تأسيس مي‌كنند، ديدن چشم‌اندازهاي فراتر از ۶ ماه تا يك سال، كاري غير ممكن به‌ نظر مي‌رسد. با اين حال كار كردن با تمركز روي يك چشم‌انداز و نتيجه‌ي طولاني‌مدت، براي افراد حياتي است. شتاب‌دهنده‌ها در ديدن آينده‌ي كاري به‌ شما كمك مي‌كنند.

مشاوران و مربيان برنامه‌هاي شتاب‌دهنده مي‌توانند به‌ شما در ديدن پيچيدگي آينده كمك كنند و شما را به مسير صحيح براي مقابله با اين پيچيدگي‌ها هدايت كنند. آن‌ها همچنين مي‌توانند از شما سؤالاتي بپرسند و شما را به‌سمت تفكر درمورد تصوير بزرگ‌تر بكشانند و سپس ابزار و تاكتيك‌هاي رسيدن‌ به آن را دراختيارتان قرار دهند.

حتي استارتاپ‌هايي كه در حال تبديل شدن‌ به يك كسب‌وكار واقعي هستند، بايد به‌ سمت يك شتاب‌دهنده بروند

۹. تخته پرش

يك شتاب‌دهنده مي‌تواند در تمامي فازهاي رشد استارتاپ‌ها به آن‌ها كمك كند. حتي استارتاپ‌هايي كه ‌به‌احتمال زياد درحال تبديل شدن‌ به يك كسب‌وكار واقعي هستند بايد به‌سمت يك شتاب‌دهنده بروند. ممكن است اين استارتاپ‌ها به يك مشكل بربخورند يا به يك نقطه‌ي حياتي رشد و مقياس‌دهي برسند. شتاب‌دهنده مانند يك مربي شخصي به اين استارتاپ‌ها كمك مي‌كند تا به سطح بعدي برسند؛ سطحي كه خود استارتاپ‌ها به‌تنهايي نمي‌توانند به آن دست يابند. استارتاپ‌ها مي‌توانند از شتاب‌دهنده و تخصص آن براي شروع ارائه يك محصول متنوع يا توسعه‌ي كار به يك بازار جديد كمك بگيرند.

۱۰. شتاب‌دهنده‌اي براي همه

شتاب‌دهنده‌ها تنها يك مدل يا فرمت و قالب ارائه نمي‌دهند. رشد در برنامه‌هاي شتاب‌دهنده يعني راهنمايي وجود دارد كه بيشتر‌ از بقيه در تشخيص مرحله‌ي رشد، موقعيت، صنعت، سطح نظارت و دخالت مطلوب، نتيجه‌ي دلخواه يا هر فاكتوري كه براي شما مهم است، كمك مي‌كند. نتيجه‌ي اين كمك به‌ وجود آمدن يك محيط جذاب است كه به استارتاپ ‌شما براي رونق گرفتن كمك خواهد كرد.

۱۱. انگيزه و روحيه

محيط جمعي و همكاري‌مدارانه‌ي موجود در شتاب‌دهنده‌ها مطمئنا باعث ادامه دادن مسير توسط شما مي‌شود. تعامل‌ با مؤسسان ديگر يك نيروي انگيزشي قدرتمند است. وقتي از ترديد‌ها و چالش‌هاي اين مؤسسان آگاه شويد، آن‌ها را به‌ خودتان بسط مي‌دهيد و متوجه مي‌شويد كه غلبه‌ بر تمامي اين ترديدها و چالش‌ها امكان‌پذير است و مي‌توانيد با همكاري ديگران، موانع مربوطه را از سر راه برداريد.

انگيزه‌ي كارمندان

۱۲. ادامه حمايت‌ها حتي بعد از پايان برنامه

اينكه برنامه‌ي شتاب‌دهنده پس‌ از چند ماه تمام مي‌شود به‌ معني پايان حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي آن‌ نيست. دوستي‌ها و روابط طولاني‌مدتي در شتاب‌دهنده‌ها شكل مي‌گيرد و هميشه شبكه‌اي از افراد وجود دارد كه از آن‌ها كمك بگيريد (براي جستجوي استعداد، پيدا كردن سرمايه‌گذار يا گرفتن بازخورد) و شما مي‌توانيد با ادامه‌ي راه استارتاپ‌ يا گرفتن هر پروژه‌اي درآينده از اين حمايت‌ها بهره ببريد.

/ 0 نظر / 7 بازدید